Co se mění v RVP
Ekonomické vzdělání
Pojetí
V minulosti jsme zaznamenali zpětnou vazbu ze škol, že ekonomické vzdělávání je předimenzované. Proto jsme se během aktualizací RVP zamysleli nad obsahem a rozhodli se jej přepracovat tak, aby akcentovalo praktické využití, a některé učivo jsme vypustili (především ekonomická teorie a EU). Což ovšem neznamená, že jej nechápeme jako důležité, ale chtěli jsme dát školám větší volnost. Školy si toto učivo mohou zařadit do svých ŠVP.
Pro obory kategorie dosaženého vzdělání H jsme volili nejdůležitější učivo. V RVP pro obory kategorie dosaženého vzdělání M, L0 jsme k učivu z kategorie dosaženého vzdělání H přidali obsahový okruh management a marketing. Pro nástavbové obory vzdělání je povinným základem již jen učivo managementu a marketingu, aby skládačka učiva kategorií H+L5 odpovídala svým obsahem M, L0. Pro všechny obory vzdělání s vlastním ekonomickým vzděláním platí, že jejich RVP vždy obsahuje základní společné minimum rozšířené o další oblasti.
Hlavní důvody změny
O výchově k podnikavosti již hovořila Národní inovační strategie ČR 2012–2020. Hlavními oblastmi provázanosti jsou zejména výchova k podnikavosti, samostatnosti a kreativitě, horizontální mobilita a zapojení podnikového sektoru do tvorby vzdělávacích programů, nástroje podporující celoživotní vzdělávání, rozvoj logického myšlení apod.
Novější Inovační strategie České republiky 2019–2030 obsahuje kapitolu Národní start-up a spin-off
prostředí, ve kterém je jeden z cílů zavést v rámci výuky na všech úrovních škol vzdělávání k nabytí podnikatelských dovedností.
V současné době je aktuálním tématem připravovaná Strategie vzdělávací politiky ČR 2030+. Zde je vhodné ve vztahu k podnikavosti uvést diskutovaná témata vztahující se:
- k zaměření vzdělávání více na získání kompetencí, potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život,
- k rozvoji tvořivosti a kritického myšlení, které, jak je zdůrazňováno, nestojí v opozici k poznatkům,
- k propojení škol s podnikatelskou sférou – propojování může mít oboustranné výhody a pro žáky středních škol je to prostředek k získání praktických zkušeností a potřebných kompetencí.
Podnikavost jako klíčová kompetence v Rámcových vzdělávacích programech. I když se kompetence k podnikavosti objevují v různých evropských i národních strategických dokumentech stále častěji, zatím neexistuje jednotná národní strategie ČR na podporu této oblasti. Podnikavost však začíná být i přesto podporována zřizovateli škol, neziskovým sektorem či komerčními subjekty.
Výchova k podnikavosti je na národní úrovni zanesena také do rámcových vzdělávacích programů (dále jen RVP), kde se podnikavost objevuje jako klíčová kompetence, a dále je součástí ekonomického vzdělávání a dalších souvisejících oblastí.
o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), který upravuje podmínky podnikání v České republice. S účinností od 1. ledna 2021 byl zákon č. 90/2012 Sb. aktualizován na zákon č. 33/2020 Sb. - Zákon, kterým se mění zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích) ve znění zákona č. 458/2016 Sb., a další související zákony.
Standard finanční gramotnosti s platností 2017 je zveřejněn na stránkách Ministerstva financí. Stanovuje cílovou úroveň finanční gramotnosti pro žáky základních a středních škol. K dispozici je ve formátu PDF na uvedeném odkazu Standard finanční gramotnosti.
Standard vytvořila pracovní skupina pro finanční vzdělávání složená z odborníků z oblasti vzdělávání, relevantních ministerstev, neziskových organizací a subjektů finančního trhu a je součástí Národní strategie finančního vzdělávání schválené Vládou ČR. Úkolem Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (a potažmo tedy NPI ČR), je zapracovat jej do rámcových vzdělávacích programů pro první i druhý stupeň základního a prostřední vzdělání. Předchozí verze Standardu FG byla součástí původní verze RVP. Protože Standard FG v některých oblastech jde do příliš velkých podrobností, které nepatří do RVP, rozhodli jsme se obsah Standardu FG spojit do logických celků, které jsme následně použili v aktualizované verzi RVP a na platná Standard FG jsme odkázali. Školy mají povinnost se standardem FG pracovat a zapracovat jej do svých ŠVP. Nová verze Standardu FG se od té původní příliš neodlišuje a tudíž by nemělo docházet k zásadním změnám v ŠVP. Cílem tohoto řešení bylo mj. i to, aby se s Národní strategií finančního vzdělávání seznámilo co nejvíce škol, protože přínos finančního vzdělávání je pro budoucí život žáků škol velmi významný.
Oproti standardům z roku 2007 došlo k posílení oblastí bezhotovostní placení, ochrana osobních údajů, kritické posouzení nabídky služeb a zboží, sestavení rozpočtu a porovnání majetku a závazků, úročení, porovnání finančních produktů, krátkodobé a dlouhodobé plánování a rizika dosažení cílů, zabezpečení na stáří, vznik a rizika půjček, důsledky nesplácení a řešení zadlužení a předlužení.
Změny v ekonomickém vzdělávání
Kategorie dosaženého vzdělání, kde jsou změny v ekonomickém vzdělávání: H, L0, M, L5. Kategorie dosaženého vzdělání E není ekonomické vzdělávání zařazeno.
Obsahové okruhy vzdělávání
U oborů kategorie dosaženého vzdělání H jsou v ekonomickém vzdělávání nově jen tři obsahové okruhy. Obory kategorie dosaženého vzdělání M a L0 v ekonomickém vzdělávání jsou tvořeny třemi obsahovými okruhy z kategorie vzdělání H a jsou doplněny dalšími dvěma obsahovými okruhy. Uvedené obsahové okruhy vzdělávání jsou uvedeny v tabulce.
Kategorie dosaženého vzdělání |
Obsahové okruhy vzdělávání |
|
---|---|---|
M |
H |
Podnikání |
Finanční vzdělávání |
||
Daně |
||
L5 |
Marketing |
|
Management |
Změny v ekonomickém vzdělávání u kategorie dosaženého vzdělání H
Změna v ekonomickém vzdělávání u této kategorie dosaženého vzdělání se vztahuje na všechny obory vzdělání. Minimální počet vyučovacích hodin byl ponechán bez úprav. Ekonomické vzdělávání je součástí všeobecného vzdělávání.
Vzdělávací oblasti a obsahové okruhy |
Minimální počet vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání |
|
Týdenních |
Celkových |
|
Ekonomické vzdělávání |
2 |
64 |
Přehled změn
(změny v ekonomickém vzdělávání jsou vyznačeny formou revizí)
Aktualizované ekonomické vzdělávání kategorie dosaženého vzdělání H
Změny v ekonomickém vzdělávání u kategorie dosaženého vzdělání M a L0
U oborů kategorie dosaženého vzdělání M a L0 jsou obory vzdělání se společným ekonomickým vzděláváním a obory vzdělání s vlastním ekonomickým vzděláváním. Minimální počet vyučovacích hodin byl ponechán bez úprav. Ekonomické vzdělávání je součástí všeobecného vzdělávání.
Vzdělávací oblasti a obsahové okruhy |
Minimální počet vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání |
|
Týdenních |
Celkových |
|
Ekonomické vzdělávání |
3 |
96 |
Obory vzdělání, které mají vlastní ekonomické vzdělávání, jsou uvedeny v tabulce.
Kód oboru vzdělání |
Název oboru vzdělání |
Kód oboru vzdělání |
Název oboru vzdělání |
36-45-M/01 |
Technická zařízení budov |
65-41-L/01 |
Gastronomie |
37-41-M/01 |
Provoz a ekonomika dopravy |
65-42-M/01 |
Hotelnictví |
37-42-M/01 |
Logistické a finanční služby |
65-42-M/02 |
Cestovní ruch |
41-46-M/01 |
Lesnictví |
66-41-L/01 |
Obchodní |
63-41-M/01 |
Ekonomika a podnikaní |
68-43-M/01 |
Veřejnosprávní činnost |
63-41-M/02 |
Obchodní akademie |
Přehled změn
(změny v ekonomickém vzdělávání jsou vyznačeny formou revizí)
Aktualizované ekonomické vzdělávání kategorie dosaženého vzdělání M a L0
Změny v ekonomickém vzdělávání u kategorie dosaženého vzdělání L5
Obsahový okruh je koncipovaný pro všechny obory vzdělání, a to tak, že doplňuje učivo oborů kategorie dosaženého vzdělání H tak, aby po absolvování nástavbového studia byl žák vybaven stejnými ekonomickými kompetencemi jako žák oborů kategorie dosaženého vzdělání M a L0.
Vzdělávací oblasti a obsahové okruhy |
Minimální počet vyučovacích hodin za celou dobu vzdělávání |
|
Týdenních |
Celkových |
|
Ekonomické vzdělávání |
1 |
32 |
Obory vzdělání se společných ekonomickým vzděláváním
Kód oboru vzdělání |
Název oboru vzdělání (N/A znamená, že OV neměl před aktualizací RVP ekonomické vzdělávání a nyní má; A/A měl a má) |
Kód oboru vzdělání |
Název oboru vzdělání |
21-43-L/51 |
Hutník operátor (N/A) |
31-43- L/51 |
Oděvnictví (A/A) |
21-44-L/51 |
Technik modelových zařízení (N/A) |
34-56-L/51 |
Fotograf (N/A) |
23-44-L/51 |
Mechanik strojů a zařízení (N/A) |
39-41-L/51 |
Autotronik (N/A) |
23-45-L/51 |
Mechanik seřizovač (N/A) |
41-43-L/51 |
Rybářství (A/A) |
23-62-L/51 |
Optik (N/A) |
41-43-L/52 |
Trenér dostihových koní (A/A) |
23-69-L/51 |
Technik – puškař (N/A) |
41-44-L/51 |
Zahradnictví (N/A) |
26-41-L/51 |
Mechanik elektrotechnik (N/A) |
41-45-L/51 |
Mechanizace zemědělství a lesního hospodářství (N/A) |
26-45-L/51 |
Telekomunikace (N/A) |
66-42-L/51 |
Propagace |
28-42-L/51 |
Chemik operátor (N/A) |
68-42-L/51 |
Bezpečnostní služby (N/A) |
28-45-L/51 |
Sklářský a keramický průmysl (N/A) |
69-41-L/51 |
Masér sportovní a rekondiční (N/A) |
29-41-L/51 |
Technologie potravin (N/A) |
69-41-L/52 |
Vlasová kosmetika (vlastní ekon. vz. /společné ekon.vz.) |
31-41-L/51 |
Textilnictví (A/A) |
Obory vzdělání s vlastním ekonomickým vzděláváním
Kód oboru vzdělání |
Název oboru vzdělání |
Kód oboru vzdělání |
Název oboru vzdělání |
23-43-L/51 |
Provozní technika |
37-42-L/51 |
Logistické a finanční služby |
26-41-L/52 |
Provozní elektrotechnika |
64-41-L/51 |
Podnikání |
33-42-L/51 |
Nábytkářská a dřevařská výroba |
65-41-L/51 |
Gastronomie |
34-41-L/51 |
Polygrafický průmysl |
66-41-L/51 |
Obchodník |
36-44-L/51 |
Stavební provoz |
75-41-L/51 |
Sociální činnost |
36-45-L/52 |
Technik plynových zařízení a tepelných soustav |
82-51-L/51 |
Umělecké řemeslné práce |
Aktualizované ekonomické vzdělávání kategorie dosaženého vzdělání L5