co se mění | 23 Strojírenství a strojírenská výroba
Co se mění v RVP?
Jedním z hlavních cílů vzdělávání je poskytovat žákům kvalifikaci vhodnou pro uplatnění na trhu práce. Vzdělávání tím vlastně formuje budoucí nabídku kvalifikované pracovní síly. Proto jsme se aktualizací rámcových vzdělávacích programů pro skupinu oborů 23 Strojírenství a strojírenská výroba zabývali delší dobu. Oslovili jsme střední odborné školy a požádali o vyjádření k potřebným změnám úpravy RVP s hlediska aktuálnosti odborného obsahu. Návrhy jsme diskutovali se členy oborové skupiny pro strojírenství, Asociace středních průmyslových škol a sociálními partnery.
Významnou měrou při aktualizaci RVP přispělo též vypracování Koncepční analytické studie pro skupinu oborů vzdělání 23 Strojírenství a strojírenská výroba.
Skupina oborů 23 zahrnuje celkem 26 RVP. Jedná se o skupiny oborů vzdělání, které jsou značně specifické pro jejich velkou různorodost.
V rámci aktualizace RVP skupiny 23 bylo aktualizováno 26 RVP:
23-51-E/01 |
Strojírenské práce |
23-51-H/01 |
Strojní mechanik |
23-52-H/01 |
Nástrojař |
23-55-H/01 |
Klempíř |
23-55-H/02 |
Karosář |
23-56-H/01 |
Obráběč kovů |
23-57-H/01 |
Kovář |
23-61-H/01 |
Autolakýrník |
23-62-H/01 |
Jemný mechanik |
23-65-H/01 |
Strojník |
23-65-H/02 |
Lodník |
23-65-H/03 |
Strojník silničních strojů |
23-68-H/01 |
Mechanik opravář motorových vozidel |
23-69-H/01 |
Puškař |
23-41-M/01 |
Strojírenství |
23-45-M/01 |
Dopravní prostředky |
23-44-L/01 |
Mechanik strojů a zařízení |
23-45-L/01 |
Mechanik seřizovač |
23-45-L/02 |
Letecký mechanik |
23-62-L/01 |
Optik |
23-69-L/01 |
Technik-puškař |
23-43-L/51 |
Provozní technika |
23-44-L/51 |
Mechanik strojů a zařízení |
23-45-L/51 |
Mechanik seřizovač |
23-62-L/51 |
Optik |
23-69-L/51 |
Technik – puškař |
V rámci aktualizací RVP byly ve skupině oborů 23 Strojírenství a strojírenská výroba provedeny změny, které zásadně neovlivnily obsah, ale doplnily požadavky týkající se nových technologických aspektů v rámci stávajících témat. Jednalo se zejména o využití programy pro podporu konstruování. Byly provedeny úpravy jednotlivých odborných kompetencí. Byla zpřesněna dikce u oborů vzdělání, u kterých žáci získají odbornou připravenost ke složení zkoušky ze svařování a řízení motorových vozidel.
Do všech RVP byla nově zařazena kapitola 3.3 Vazba kurikula odborného vzdělávání na Národní soustavu kvalifikací (NSK), ve které se uvádí, že odborné kompetence absolventů oborů vzdělání jsou v souladu s požadavky trhu práce, a uváděné odkazy na NSK jsou zdrojem inspirace pro školy pro tvorbu ŠVP pro případnou užší specializaci s ohledem na požadavky trhu práce v daném regionu.
Začlenění výuky podle NSK vede ke zkvalitnění přípravy pro budoucí uplatnění absolventů v souladu s požadavky zaměstnavatelů. V souvislosti s vydáním aktualizovaných rámcových vzdělávacích programů, školám nevzniká povinnost začlenit výuku podle NSK. Začlenění výuky podle NSK je doporučené. Garanti odborného vzdělávání připravili pro jednotlivé skupiny oborů vzdělání nabídku profesních kvalifikací, ze kterých je školám doporučeno vybírat profesní kvalifikace pro začlenění do školních vzdělávacích programů a následně do výuky.
Důležitým zdrojem informací při aktualizaci ŠVP jsou výstupy projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV). Zapojeny v něm byly tyto obory vzdělání:
- 23-41-M/01 Strojírenství
- 23-45-L/01 Mechanik seřizovač
- 23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
- 23-51-H/01 Strojní mechanik
- 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel
- 23-56-H/01 Obráběč kovů
- 23-51-E/01 Strojírenské práce
V projektu vznikly moduly a komplexní úlohy využitelné i přenositelné pro další strojírenské obory vzdělání. Celkem bylo pro strojírenské obory vzdělání vytvořeno 159 modulů a 99 komplexních úloh. K dispozici jsou tzv. návodné celomodulárně koncipované ŠVP, které obsahují schémata pokrytí moduly a seznamují s možnostmi zapracování modulů do ŠVP.