Lycea
Skupina oborů vzdělání
- 78 Obecně odborná příprava
Současné obory vzdělání
- 78-42-M/01 Technické lyceum
- 78-42-M/02 Ekonomické lyceum
- 78-42-M/03 Pedagogické lyceum
- 78-42-M/04 Zdravotnické lyceum
- 78-42-M/05 Přírodovědné lyceum
- 78-42-M/06 Kombinované lyceum
- 78-42-M/07 Vojenské lyceum (v gesci Ministerstva obrany )
Návrh oboru vzdělání Lyceum
V návrhu inovace oborové soustavy se objevuje i vedle současně platných (výše uvedených) lyceí i nový obor vzdělání Lyceum.
Jedná se o nový obor vzdělání, pro který je nově koncipovaný rámcový vzdělávací program. Obor vzdělání je zakončený maturitní zkouškou a je pro mladé lidi s širokými zájmy a koníčky, kteří se zatím nechtějí rozhodovat pro konkrétní povolání, kteří chtějí vstoupit do všeobecného vzdělávání neakademického charakteru a objevovat svět a sami sebe v souvislostech i s budoucím kariérním uplatněním. Lyceum je dobrým výchozím bodem pro vstup do terciéru a pro celoživotní učení jedince.
Rámcový vzdělávací program Lyceum
Rámcový vzdělávací program zahrnuje všeobecnou složku vzdělávání (ze 60 %) a disponibilní složku (ze 40 %). Všeobecná vzdělávací složka je integrovaná do čtyř vzdělávacích oblastí. Disponibilní složku si připravuje konkrétně daná škola ve spolupráci s žáky a sociálními partnery. Část disponibilních hodin má být věnována prohloubení všeobecné složky vzdělání v závislosti na koncepci ŠVP a možnosti/potřebě školy; část má být využita na oborovou orientaci v dané oblasti zájmu žáka a možností školy. Cílem je připravit absolventa ke vstupu zejména do terciárního vzdělávání. Více bylo představeno na konferenci Curriculum 2024 – na odpoledním workshopu. Shlédnout také můžete kulatý stůl na téma Lyceum – Aktuality a akce.
Pokusné ověřování RVP Lyceum
Ve školním roce 2025/2026 bude zahájeno od 1. 9. 2025 pokusné ověřování Lycea, které bylo vyhlášeno MŠMT 15. 10. 2024. Více informací na: Vyhlášení pokusného ověřování vzdělávání podle rámcového vzdělávacího programu oboru vzdělání Lyceum, MŠMT ČR.
Cílem pokusného ověřování je ověřit obsah, metody a nové pojetí organizace školního vyučování s využitím modulové výuky (modulové uspořádání kurikula), projektového vyučování a uznávání neformálního vzdělávání.
Máte dotaz nebo podnět k IOS?
Máte dotaz nebo nám chcete zaslat vaši zpětnou vazbu k probíhající inovaci?
Využijte, prosím, tento kontaktní formulář.