V Českém institutu informatiky, robotiky a kybernetiky, ČVUT v Praze se dne 8. října 2024 konala konference Curriculum 2024. Hlavním cílem konference bylo představit Inovaci oborové soustavy (IOS) a diskutovat o možnostech a směrech, které mohou napomoci rozvoji kvalitního a moderního středního odborného vzdělávání v České republice. Konference se zúčastnili aktéři zainteresovaní ve vzdělávání, jimž není lhostejná budoucnost českého středního odborného školství.
Úvodní část
Vize středního vzdělávání
Jiří Nantl, náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR
Pan náměstek se ve svém vystoupení zabýval kontextem, východisky a cíli Inovace oborové soustavy. Poukázal na klíčový prvek modularizace vzdělávacích programů v odborném vzdělávání v návaznosti na Bílou knihu z roku 2001 a další kroky k naplnění Strategie 2030+. Ve svém vystoupení akcentoval prostupnost vzdělávacího systému, provázanost s dalším vzděláváním a zpřehlednění oborové soustavy pro cílové skupiny. Zmínil, že vzdělávací systém musí reagovat na výzvy současné společnosti a reflektovat aktuální potřeby trhu práce. Zdůraznil, že Inovace oborové soustavy probíhá v rámci současně platné legislativy a odborné společenské debaty.
Plánované kroky k naplnění vize středního vzdělávání
Matěj Bulant, ředitel odboru kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání, NPI ČR
Pan ředitel ve svém příspěvku zasadil problematiku inovace oborové soustavy do kontextu s dlouhodobým demografickým vývojem v ČR. Představil principy konceptu Inovace oborové soustavy, možnosti více variant návrhů inovované oborové struktury a zdůraznil, že se nyní otvírá další prostor pro zahájení Veřejné konzultace k návrhům Inovované oborové soustavy, a to zejména prostřednictvím kulatých stolů pro následující období. Zmínil, že řešením problematiky lyceí se zabývá samostatná pracovní skupina.
Panelová diskuze
Do panelové diskuze přijali pozváni, zasedli a diskutovali Silvie Pýchová (Spoluzakladatelka Centra kompetencí, programová ředitelka Partnerství pro vzdělávání 2030+), Helena Úlovcová (Vedoucí oddělení vzdělávání, Hospodářská komora České republiky), Jan Mareš (Vrchní ředitel sekce vzdělávání a mládeže MŠMT), Martin Navrátil (Moravskoslezský pakt zaměstnanosti), Benjamin Šimsa (Výzkumná nezisková organizace PAQ Research zaměřující se zejména na ekonomické analýzy a problémy spojené se vzděláváním). Diskuzí provázel Matěj Bulant (NPI ČR) a pokládal otázky ohledně nastavení kurikula, zda kromě požadavků trhu práce je potřebné připravit žáka i na jeho osobní život, jak reflektujeme, že absolventi tvoří demokratickou, udržitelnou a odolnou společnost.
Workshopy
Inovace oborové soustavy
Účastníci se seznámili s postupem přípravy Inovace oborové soustavy. Byly představeny varianty řešení a směr, kterým se inovace ubírá. Předmětem diskuse byly jednak otázky realizovatelnosti jednotlivých variant řešení, jednak jejich posouzení z hlediska potřeb trhu práce a z hlediska vzdělávacích potřeb žáků a jejich uplatnitelnosti.
Lyceum
Účastníci se seznámili s návrhem pokusného ověřování nového oboru vzdělání „Lyceum“. Byl představen i rámcový návrh rámcového vzdělávacího programu (RVP) pro tento obor vzdělání, pojetí jeho všeobecně vzdělávacího základu a disponibilní části včetně odborné orientace. Předmětem workshopu byly otázky realizovatelnosti tohoto konceptu na různých typech škol.
Kurikulum SOV
Účastníci se seznámili s návrhem rámcové podoby RVP pro odborné vzdělávání. Bylo představeno celkové pojetí obsahu vzdělání, tzv. kompetenční pyramida. Workshop se zabýval pojetím všeobecně vzdělávací složky, její aplikační částí a pojetím odborné složky včetně možné provazby na profesní kvalifikace NSK. Předmětem workshopu byly otázky realizovatelnosti tohoto konceptu na různých typech škol.
Shrnutí workshopů
Závěry jednotlivých workshopů byly představeny v odpoledním panelu. Mirek Procházka (NPI ČR) společně se Silvií Pýchovou (Partnerství pro vzdělávání 2030+) nastínili průběh, postřehy a názory za workshop k inovaci oborové soustavy. Za workshop k nově pojatému Všeobecnému lyceu referoval Petr Uherka (NPI ČR) a Josef Bobek (ČMKOS). Za workshop ke kurikulu středního odborného vzdělávání hovořili Jiřina Novotná (NPI ČR) a David Kryštof (Institut celoživotního vzdělávání, Mendelova univerzita v Brně). Závěrečné slovo zaznělo z úst ředitele NPI ČR Iva Jupy.