Jak na změny v RVP
Ekonomické vzdělávání
7 kroků, jak začít se změnou RVP ekonomického vzdělávání
Důležitou roli z hlediska motivace hraje otevřená diskuse v pedagogickém sboru o tom, v čem změna spočívá, co a proč máme měnit, co děláme dobře a na co můžeme navazovat.
Tento první krok by měl řídit ředitel školy jako „nositel změn“ a člověk odpovědný za přípravu a realizaci ŠVP, případně někdo jiný z pedagogického sboru, kdo je důkladně obeznámen s problematikou ekonomického vzdělávání.
Seznámení s novým obsahem ekonomického vzdělávání a dalšími dokumenty (např. Standart finanční gramotnosti) je základní předpoklad a týká se všech pedagogů, kterých se změna dotkne. Viz Co se mění (ekonomické vzdělávání)
Výsledkem analýzy by měla být ucelená a přehledná informace o tom, co má škola k dispozici:
- Jak je škola vybavená technikou a potřebným softwarem.
- Jak je problematika ekonomického vzdělávání řešena v současném ŠVP.
- Jakou má škola vizi a jaký byl dosavadní přístup k ekonomickému vzdělávání, např. zda využívá či plánuje využívat možnost zapojení se do CEFIF (centrum fiktivních firem).
Plán by měl stanovovat personální, obsahové a časové rozvržení prováděných změn a organizační provázání všech kroků, které bude třeba udělat:
- Kdo a jak se bude na zapracování nového ekonomického vzdělávání do ŠVP podílet – hlavní koordinátor, dílčí týmy, jejich zodpovědnosti.
- Co vše bude potřeba udělat:
- v ŠVP rozhodnutí o distribuci vzdělávacího obsahu do předmětů, jejich časové dotaci a úpravě učebního plánu atd.,
- pro vzdělávání učitelů,
- pro příznivé klima uvnitř školy a získání podpory změn ve škole z vnějšku (od zřizovatele, od rodičů…),
- pro vyhodnocení kvality (účinnosti) navržených postupů před zahájením inovované výuky i v jejím průběhu.
- Kolik na to bude vymezeno času a jak budou jednotlivé kroky propojeny (naplánování jednotlivých kroků musí být reálné, kroky na sebe musí logicky navazovat; je třeba počítat s dalšími činnostmi školy, prázdninami a akcemi, kdy bude tvorba omezena nebo přerušena; je nutné vymezit časovou rezervu pro případ problémů, krizí atd.).
Na co je dobré myslet:
- Komunikace: Správně načasovaná komunikace uvnitř i vně školy je základní podmínkou úspěšné realizace změn ve škole. Osvědčuje se pamatovat i na to, kdo, kdy a jak bude jednotlivé kroky komunikovat (od prostého oznámení na webu nebo v informačním systému školy po besedy či workshopy s cílem získat spojence).
- Lidé: Při zavádění změn je klíčová podpora vedení a spolupráce kolegů.
- Výuka a výsledky žáků: Ve škole by měly být vytvořeny podmínky, které budou podporovat reflexi výuky (včetně zapojení žáků), sdílení zkušeností, spolupráci při plánování výuky a jejím hodnocení, vyhledávání učebních zdrojů a inspirací apod.
Škola by měla mít připravený systém hodnocení prováděné změny, do kterého budou zapojeni všichni zúčastnění.
Na této stránce lze nalézt řadu námětů, inspirací a také odkazů na další zdroje pro zdokonalování výuky. Nebojte se sdílet své vlastní zkušenosti a nápady. Pomůžete tak ostatním učitelům.
Obraťte se na odborné garanty
Odborní garanti NPI vám rádi pomohou se zavedením RVP do vašich ŠVP. Najděte si kontakt na odborníka pro vaši odbornou oblast