co se mění | 82 Umění a užité umění
Co se mění v RVP?
Na aktualizacích RVP jsme spolupracovali s odbornými učiteli středních uměleckých škol a se zástupci Asociace středních a vyšších odborných škol s výtvarnými a uměleckořemeslnými obory ČR. Návrhy úprav byly diskutovány a schváleny na jednání příslušné oborové skupiny.
Jako východisko pro aktualizace RVP bylo vypracování Koncepční analytické studie pro skupinu oborů vzdělání 82 Umění a užité umění.
V rámci aktualizace RVP skupiny oborů vzdělání 82 část Umění a užité umění bylo aktualizováno 47 RVP:
82-51-H/01 |
Umělecký kovář a zámečník, pasíř |
|
82-51-H/02 |
Umělecký truhlář a řezbář |
|
82-51-H/03 |
Zlatník a klenotník |
|
82-51-H/04 |
Umělecký keramik |
|
82-51-H/05 |
Vlásenkář a maskér |
|
82-51-H/06 |
Umělecký štukatér |
|
82-51-H/07 |
Umělecký pozlacovač |
|
82-51-H/08 |
Umělecký sklenář |
|
82-51-H/09 |
Umělecký rytec |
|
82-48-L/01 |
Starožitník |
|
82-51-L/01 |
Uměleckořemeslné zpracování kovů |
|
82-51-L/02 |
Uměleckořemeslné zpracování dřeva |
|
82-51-L/03 |
Uměleckořemeslné zpracování textilu |
|
82-51-L/04 |
Uměleckořemeslné zpracování kamene a keramiky |
|
82-51-L/05 |
Uměleckořemeslné zpracování skla |
|
82-51-L/06 |
Uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů |
|
82-41-M/01 |
Užitá malba |
|
82-41-M/02 |
Užitá fotografie a média |
|
82-41-M/03 |
Scénická a výstavní tvorba |
|
82-41-M/04 |
Průmyslový design |
|
82-41-M/05 |
Grafický design |
|
82-41-M/06 |
Výtvarné zpracování kovů a drahých kamenů |
|
82-41-M/07 |
Modelářství a návrhářství oděvů |
|
82-41-M/08 |
Tvorba hraček a herních předmětů |
|
82-41-M/09 |
Modelářství a návrhářství obuvi a módních doplňků |
|
82-41-M/10 |
Řezbářství |
|
82-41-M/11 |
Design interiéru |
|
82-41-M/12 |
Výtvarné zpracování keramiky a porcelánu |
|
82-41-M/13 |
Výtvarné zpracování skla a světelných objektů |
|
82-41-M/14 |
Textilní výtvarnictví |
|
82-41-M/15 |
Tvorba a vzorování bižuterie |
|
82-41-M/16 |
Kamenosochařství |
|
82-41-M/17 |
Multimediální tvorba |
|
82-41-M/18 |
Uměleckořemeslná stavba varhan |
|
82-42-M/01 |
Konzervátorství a restaurátorství |
|
82-44-M/02 |
Ladění klavírů a příbuzných nástrojů |
|
82-51-L/51 |
Umělecké řemeslné práce |
|
|
||
82-44-M/01 |
Hudba |
|
82-45-M/01 |
Zpěv |
|
82-46-M/01 |
Tanec |
|
82-46-M/02 |
Současný tanec |
|
82-47-M/01 |
Hudebně dramatické umění |
|
82-44-P/01 |
Hudba |
|
82-45-P/01 |
Zpěv |
|
82-46-P/01 |
Tanec |
|
82-46-P/02 |
Současný tanec |
|
82-47-P/01 |
Hudebně dramatické umění |
Jedná se o skupiny oborů vzdělání, které jsou značně specifické pro svoji velkou různorodost.
V rámci aktualizací RVP ve skupině oborů vzdělání 82 byly doplněny požadavky týkající se nových technologických a materiálových aspektů v rámci stávajících témat.
Změny nastaly v části Odborného vzdělávání u obsahového okruhu Umělecko-historická a výtvarná příprava, který byl upraven podle trendů současného vzdělávání. U ostatních odborných obsahových okruhů se jednalo o doplnění moderních technologií jako je modelování, konstruování ve 2D a 3D, podle požadavků trhu práce, zejména na základě rozvoje průmyslu 4.0.
Do všech RVP byla nově zařazena kapitola 3.3 Vazba kurikula odborného vzdělávání na Národní soustavu kvalifikací (NSK), ve které se uvádí, že odborné kompetence absolventů oborů vzdělání jsou v souladu s požadavky trhu práce, a uváděné odkazy na NSK jsou zdrojem inspirace pro školy pro tvorbu ŠVP pro případnou užší specializaci s ohledem na požadavky trhu práce v daném regionu.
Začlenění výuky podle NSK vede ke zkvalitnění přípravy pro budoucí uplatnění absolventů v souladu s požadavky zaměstnavatelů. V souvislosti s vydáním aktualizovaných rámcových vzdělávacích programů, školám nevzniká povinnost začlenit výuku podle NSK. Začlenění výuky podle NSK je doporučené. Garanti odborného vzdělávání připravili pro jednotlivé skupiny oborů vzdělání nabídku profesních kvalifikací, ze kterých je školám doporučeno vybírat profesní kvalifikace pro začlenění do školních vzdělávacích programů a následně do výuky.
Dalším možným zdrojem informací při aktualizaci ŠVP jsou výstupy projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV). Zapojeny v něm byly vybrané obory vzdělání:
- 82-51-H/01 Umělecký kovář a zámečník, pasíř
- 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
- 82-51-L/01 Uměleckořemeslné zpracování kovů
- 82-51-L/02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
V projektu vznikla celá řada modulů a komplexních úloh využitelná i přenositelná pro umělecké obory vzdělání. Celkem bylo pro zmíněné obory vzdělání vytvořeno 165 modulů a 57 komplexních úloh. K dispozici jsou tzv. návodné celomodulárně koncipované ŠVP, které obsahují schémata pokrytí moduly a seznamují s možnostmi zapracování modulů do ŠVP.