Co se rozumí pod pojmem doučování?
Obecně pojem doučování představuje formu pomoci žákům, kteří mají z různých důvodů učební problémy, nestačí tempu školního vyučování nebo dosahují slabších studijních výsledků, zejména tedy těch, kteří jsou ohroženi školním neúspěchem.
Doučování patří do činnosti školy, neboť vede k uskutečnění činností definovaných v § 2 odst. 2 školského zákona. Organizace a práce se studentem při doučování je však odlišná od práce učitele v rámci výuky. Nenahrazuje výuku ve škole, ale doplňuje ji a prohlubuje v závislosti na individuálních potřebách žáka, a to nejen ve vztahu k probírané látce, ale také k osvojení návyku samostatného studia, pravidelné přípravy a dalších kompetencí, které jsou podmínkou pro úspěšné zvládnutí školní docházky.
Zároveň není doučování ve smyslu Národního plánu doučování standardní činností pedagogického pracovníka, která je obsahem druhu práce „učitel“ nebo „vychovatel“. Jedná se o činnost, která je nad rámec sjednaného druhu práce, proto je také s doučujícími uzavírána dohoda o pracích konaných mimo pracovní poměr[1], ve které je druh práce specifikován. Jedná se sice o aktivitu obdobnou pedagogické intervenci, liší se však co do účelu a rozsahu – není vázána pouze na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a nejedná se o činnost na základě vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Doučování v rámci Národního plánu doučování slouží specificky pro dohnání vzdělávacích ztrát způsobených přerušením prezenční výuky v důsledku pandemie covid-19.
Co lze zahrnout pod adaptační a socializační aktivity?
Adaptační aktivity je možné využít nejen v samotném začátku školní docházky, ale vždy, kdy se zásadně změní stávající kolektiv či se formuje kolektiv zcela nový (například v 6. třídě, kdy řada žáků odchází na víceletá gymnázia a původní kolektiv třídy je doplněn o žáky nové) k usnadnění adaptace na všechno „nové“ co s nástupem do školy souvisí. Inspiraci naleznete např. na https://www.inkluzivniskola.cz/adaptacni-aktivity
Kterých škol se doučování týká?
Doučování se týká základních a středních škol zřizovaných obcemi, kraji, svazky obcí, soukromými a církevními zřizovateli a speciálních škol zřizovaných MŠMT.
V rámci těchto škol se doučování mohou zúčastnit vybraní žáci základních škol, odpovídajících ročníků gymnázií a konzervatoří a žáci v posledních ročnících středních škol a odpovídajících ročníků konzervatoří s výjimkou jednoletých a zkrácených oborů středního vzdělávání.
Kolik peněz se rozděluje a jak?
Celková alokace prostředků na doučování na období září až prosinec 2021 činí 249 843 366 Kč.
Základní školy a nižší stupně gymnázií a konzervatoří obdrží prostředky v závislosti na celkovém počtu žáků a zároveň míry problematicky zapojovaných žáků během distanční výuky (zjišťováno ve spolupráci s Českou školní inspekcí) v rozmezí 148 Kč až 740 Kč na žáka. Střední školy a konzervatoře pak obdrží prostředky pro doučování a podporu potřebných žáků v závěrečných ročnících (148 Kč na žáka).
Školám zřizovaným obcí, krajem nebo dobrovolným svazkem obcí budou finanční prostředky normativně přiděleny krajským úřadem (Magistrátem hl. m. Prahy) bez žádosti. Soukromým a církevním školám bude poskytnuta dotace výhradně na základě podané žádosti o poskytnutí dotace v rámci zveřejněné výzvy pro podávání žádostí o poskytnutí dotace.
Tato podpora by měla být zároveň pilotní pro navazující aktivity začínající s rokem 2022, kdy pro pomoc školám s doučováním začne být možné čerpat prostředky z Národního plánu obnovy.
Na co mohu peníze použít?
Finanční prostředky lze použít pouze v souladu s daným účelem, tedy primárně na doučování žáků, případně sekundárně na adaptační a socializační aktivity, a to pouze na dohody konané mimo pracovní poměr, vč. případných odvodů.
Na co nemohu peníze použít?
Na aktivity mimo účel dotace, tedy zejm. na plat či mzdu, na nákup služeb, vybavení, pořízení majetku aj.
Jak se bude kontrolovat využití finančních prostředků?
- Každá škola je povinna prostřednictvím mimořádného sběru dat Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy informovat do 28. 2. 2022 o způsobu využití finančních prostředků. Sběr dat bude obsahovat dotazy týkající se minimálně těchto oblastí:
- rozsah zapojení externích subjektů/osob do určených aktivit školy,
- počet fyzických osob, kterým byla vyplacena odměna z přidělených prostředků v rozdělení na stávající zaměstnance školy a ostatní osoby (dohody pro účely doučování vč. výše hodinové odměny),
- počet zapojených dobrovolníků (bez nároku na odměnu),
- kvantitativní popis doučování a doplňkových aktivit (kolik bylo odučeno hodin – 60minutových úseků, kolik žáků se zapojilo),
- zda při výběru žáků, kterým byla podpora poskytnuta byla využita metodická doporučení MŠMT,
- případný popis důvodů, proč byly prostředky využity i pro jinou než primární aktivitu (doučování identifikovaných žáků).
Existuje seznam autorizovaných/doporučených doučujících, které mohu využít?
V případě, že ředitel školy nemůže zajistit doučování kvalifikovanými pedagogickými pracovníky například z řad pedagogů příslušné školy, je možné v souladu s § 22 odst. 7 zákona o pedagogických pracovnících přijmout za tímto účelem osoby nesplňující předpoklad odborné kvalifikace, například studenty vysokých škol, pracovníky neziskových organizací, vedoucí zájmových činností apod.
Viz mapa poskytovatelů ZDE. Zapojit lze dále např. učitele v důchodu či kolegy z jiné školy.
Kdo ve škole vybere žáky, kteří potřebují doučování?
Rozhodnutí o poskytnutí podpory v podobě doučování je v kompetenci ředitele školy.
Způsob výběru je taktéž v kompetenci ředitele školy. Při výběru žáků by měli spolupracovat třídní učitelé a učitelé jednotlivých předmětů s pracovníky školního poradenského pracoviště (výchovný poradce, metodik prevence, speciální pedagog, školní psycholog). K výběru doporučujeme využít Indikátory usnadňující identifikaci žáků pro doučování naleznete ZDE.
Jak žákovi citlivě nabídnout doučování? Jak pracovat s motivováním žáků, aby doučování nebylo bráno jako „být po škole“?
NPI patero komunikace, bude doplněno
Pozn.: Doučování nemůže být povinné a tedy platí, že žák, resp. jeho zákonný zástupce s doučováním musí souhlasit.
Co když se mi nepodaří zajistit dostatek doučujících?
V případě, že ředitel školy nemůže zajistit doučování kvalifikovanými pedagogickými pracovníky například z řad pedagogických pracovníků příslušné školy, je možné v souladu s § 22 odst. 7 zákona o pedagogických pracovnících přijmout za tímto účelem osoby nesplňující předpoklad odborné kvalifikace, například studenty vysokých škol, pracovníky neziskových organizací, vedoucí zájmových činností apod.
Viz mapa poskytovatelů ZDE. Zapojit lze dále např. učitele v důchodu či kolegy z jiné školy.
Lze peníze použít i na přípravu na doučování? Např. v poměru 1 hodina přípravy na 1 hodinu realizace doučování?
Součástí činnosti doučování, jako přímé pedagogické činnosti, jsou i činnosti odpovídající pracím souvisejícím s přímou pedagogickou činností (např. příprava učebních materiálů přizpůsobených individuálním potřebám žáka apod.).
Pro školy zřizované ministerstvem, krajem, obcí nebo svazkem obcí je dán rozsah přímé pedagogické činnosti nařízením č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků. V případě ostatních (tedy „neveřejných“ zřizovatelů) je rozvržení pracovní doby na uvážení ředitele školy.
V případě doučování se jedná o činnost svou povahou nejbližší činnosti vychovatele ve školní družině či klubu, z čehož doporučujeme vycházet při stanovení poměru přímé a nepřímé činnosti v rámci výkazu práce (případně přímo dohodách o pracích konaných mimo pracovní poměr). Poměr přímé pedagogické činnosti tedy při přepočtu v rámci jedné hodiny odpovídá 45 minutám přímé výuky (přímé pedagogické činnosti) a 15 minutám přípravy.
Má mít evidence doučování nějaký předepsaný formát? Jak bude vypadat sběr dat v únoru 2022?
Obsahově bude sběr dat odpovídat vycházet z vymezení uvedeného v odpovědi na otázce č. 7 výše. Technicky se bude jednat o realizaci mimořádného šetření, které bude zainteresovaným školám dostupné v systému sběru dat MŠMT (https://sberdat.uiv.cz/login), a jehož obdobu si již mohly vyzkoušet např. v únoru 2021, kdy informovaly o způsobu využití dalších finančních prostředků na ICT.
Za jakých podmínek lze akceptovat omluvy u žáků zařazených do programu doučování (když se žák doučování nezúčastní)?
Stanovení podmínek omlouvání žáků je v kompetenci školy. Doučování není součástí povinné školní docházky, škola by ale měla stanovit podmínky pro jeho poskytování (tedy i způsoby omlouvání se). Při opakovaných neomluvených absencích lze doučovaného z doučování vyřadit.
Jak má vypadat DPP/DPČ pro učitele, který bude doučovat – aby nedošlo k překryvu s jeho pracovní náplní?
K zajištění doučování by mělo dojít formou dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. Pedagogický pracovník nemůže mít sjednán další pracovněprávní vztah na stejný druh práce. Doučování financované z Národního plánu doučování není standardní činností učitele, která je obsahem druhu práce „učitel“ (jedná se sice o aktivitu podobnou pedagogické intervenci, liší se ale co do účelu – není vázána pouze na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami – a rozsahu). Doporučujeme tedy uzavírat s pedagogy jako druh práce doučování, případně tyto činnosti dále specifikovat. Lze využít vzor dohody.
Nehrozí dvojí financování práce učitele ve škole (když doučuje)? A jak mu případně zabránit?
Vzhledem k tomu, že se jedná o jiný druh činnosti, než je vykonávána pedagogickými pracovníky v rámci jejich hlavního pracovního poměru, nemělo by docházet k případům dvojího financování. Např. učitel musí splnit rozsah přímé pedagogické činnosti v týdenním rozsahu, pokud bude vedle vyučování zajišťovat i doučování žáků, musí tak činit mimo rozvrženou pracovní dobu (PPČ) a musí doučování vykázat zvlášť (výkaz práce na základě uzavřené dohody).
Jak máme doučování zavést do účetnictví školy?
V případě škol zřizovaných obcemi, kraji a dobrovolnými svazky obcí budou finanční prostředky poskytnuty pod stejným účelovým znakem jako finanční prostředky na přímé náklady na vzdělávání. S ohledem na stanovený účel je však nutné tyto prostředky v účetnictví sledovat odděleně. V případě církevních a soukromých škol bude rovněž nutné poskytnutou dotaci sledovat odděleně v souladu s vydaným rozhodnutím o poskytnutí dotace (nebude se jednat o finanční prostředky poskytnuté podle školského zákona).
Jak dlouhá se počítá hodina doučování? 45 nebo 60 minut?
Délka doučovací hodiny není předepsána. Maximální hodinová odměna pro doučovatele byla stanovena na 250 Kč, kde se jedná o 60 minut činnosti. Tuto činnost lze však rozdělit na samotné doučování (např. 45 minut) a přípravu (15 minut).
Jak se vrací nespotřebované peníze, pakliže je všechny v rámci přidělené částky nevyužijeme? Lze je využít jinak?
Finanční prostředky jsou účelově vázány na aktivity uvedené ve Věstníku MŠMT (tedy primárně na doučování žáků, případně adaptační a socializační aktivity) a musí tak být využity pouze pro definované účely, a to pouze na náklady vzniklé od 1. 9. 2021 do 31. 12. 2021.
Nespotřebované prostředky proto bude škola povinna vrátit nejpozději v rámci finančního vypořádání za kalendářní rok 2021. Soukromé a církevní školy budou postupovat v souladu s podmínkami vydaného rozhodnutí o poskytnutí dotace.
Kde je doporučeno doučování realizovat? A musí být rodiče informování předem o místě, pakliže jím nebude škola?
Předpokládá se, že doučování bude probíhat v prostorách školy. Z přidělených prostředků nelze hradit např. pronájmy prostor apod. Pokud bude doučování probíhat v jiných prostorách, musí být o tom rodiče informováni. Obecně je nutné zákonné zástupce žáků informovat o možnostech doučování, jeho přínosu pro žáky a organizačním zajištění.
Bude národní plán doučování realizován i v roce 2022?
Ano, podpora doučování bude v určité míře pokračovat nejméně do konce školního roku 2022/2023. Podmínky podpory ale budou ještě během tohoto podzimu procházet aktualizací a mohou se tedy od těch současných lišit.